Konst som en dröm

Paris på 1960-talet. Människor på caféer och gator, turister, lokalbor och studenter. Konstmänniskor och affärsmän, gatumusiker och barn. Den romantiska staden full av drömmar, visioner och kreativitet men också ett centrum för finanser och världspolitik. Och så plötsligt händer någonting underligt. En öppen sportbil, körd av en långhårig, mustaschprydd man med två spritt språngande nakna kvinnor som tjoar och vinkar börjar köra gata upp och ner. Folk stannar upp, vissa förfasas, andra vinkar roat tillbaka, äkta män stirrar ner i gatan medan hustrur blänger, ungdomarna bara står och stirrar. Salvador Dali har anlänt och han vill att alla skall veta om det.

Dalis tid i Paris kantades av ett flertal happenings i denna anda och det väckte en hetsig debatt i den franska och internationella kulturvärlden. Medan Dali själv hävdade att det var konst han sysslade med tyckte andra att det var en skymf för konstnärsvärlden. Var det konst eller drev Dali med sin omgivning och sina kollegor? Ansåg han verkligen att nakna damer i en bil var ett konstnärligt uttryck eller var han bara intresserad av att provocera och få uppmärksamhet? Faktumet var att han trettio år tidigare hade bott i staden men lämnat den under krigstiden då han och hustrun levde i USA. Efter kriget kom han att återvända flera gånger och varje gång lyckades han ligga bakom någon form av tumult.

Den spanske konstnären kom under hela sitt liv att vara en stor visionär och tankeväckare och han älskade att tänja på gränserna. Med sina fantasifulla och märkliga tavlor gav han uttryck för sin drömvärld och han behandlade allt från porträtt av hustrun Gala till bibliska motiv med samma intensitet. Det diskuterades om det över huvud taget var konst han höll på med. Tavlorna var samtidigt extremt realistiska, nästan som porträtt, samtidigt som de avbildade en slags fantasivärld där ingenting var riktigt som det borde. Smältande klockor, Wilhelm Tell med världens längsta bakdel och märkliga kortfilmer som inte hade något uppenbart narrativ.

Konstvärlden både älskade och hatade honom och hans excentriska personlighet blev en källa både för beundran och hård kritik. Genom att ge surrealismen ett djupt filosofiskt och psykologiskt perspektiv lyckades Dali att väcka tankar och känslor och än idag diskuteras ibland om huruvida han var en sann konstnär eller mer av en showman, en underhållare. Kanske ordet artist passar bättre på Salvador Dali än någon annan konstnär av hans tid.

Förutom sitt målande och filmmakande, där han bland annat samarbetade med Hitchcock och Disney, var Dali också engagerad i andra kreativa projekt och konstformer, som skulptur, litteratur, mode och grafisk design. Han var inte rädd att korsa och tänja gränserna och han har inspirerat ett stort antal moderna artister som till exempel Lady Gaga och David Bowie.