När konst efterapar

På 1960-talet slog en ny avant garde-konstnär igenom med sina debutverk på ett galleri i Göteborg och hans alster väckte en hel del debatt när det begav sig. Konstnärens namn var Pierre Brassau och medan vissa kritiker i kulturkretsarna hyllade hans alster till skyarna tyckte andra att det var det värsta dravel de någonsin hade sett.

Målningarna visade våldsamma penseldrag och passionerade färgkombinationer och enligt en kritiker i Göteborgsposten var Brassau en mycket lovande artist och jämförde hans konst med en balettdansör. De flesta höll dock inte med och en konstkritiker gick till och med så långt som att hånfullt konstatera att de fyra tavlorna som ställts ut lika gärna hade kunnat vara målade av en apa.

Och så visade sig vara fallet. Pierre Brassau visade sig snart vara schimpansen Peter från Borås djurpark och några kulturpersonligheter hade med flit genomfört illdådet för att utmana Sveriges konstvärld. När sanningen kom fram blev reaktionerna mycket upprörda, särskilt av dem som hävdat att det varit frågan om en begåvad konstnär, och man anmälde gärningsmännen för bedrägeri. Snart hade det hela till och med fått internationell uppmärksamhet och skämtet, som innebar slutet för konstgalleriet där tavlorna ställts ut, tas än idag upp under debatter om vad konst egentligen är.